no-img
فروشگاه آنلاین پویا فایل

کتاب باستان شناسی هنر و بناهای تاریخی - فروشگاه پویا فایل


فروشگاه آنلاین پویا فایل
اطلاعیه های سایت

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

PDF
کتاب باستان شناسی  هنر و بناهای تاریخی
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
pdf
دسامبر 9, 2016
1 مگابایت
2000 تومان
1 فروش

کتاب باستان شناسی هنر و بناهای تاریخی


حمام‌های Caracalla

علم باستان شناسی، شناخت حقایق فرهنگ های گذشته است که در تاریخ نامی از آنان و شیوه زندگیشان برده نشده و یا به ندرت برده شده است. مطالعات باستان شناسی ما را به دنیای زندگی گذشتگان می برد و سخن کسانی را که امروز خاموشند باز می شنویم.

در کاوش های باستان شناسی، علوه بر آشنایی با فرهنگ های مادی، مانند دست ابزارها، ابزار تولید و معیشیت و کسب و کار، فرهنگ معنوی آنان مانند مذهب، آداب و رسوم، زبان، ادبیات، سنت ها و رفتارهای فرهنگی نیز مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. باستان شناسان برای شناخت حقایق فرهنگی انسان او را از طریق آثار و بقایایش مورد مطالعه قرار می دهند.

تعدد و تنوع آثار و محوطه ها، تپه ها و ابنیهء تاریخی و باستانی در سطح کشور و ضرورت انجام مطالعات و پژوهش های باستان شناسی بر روی آنها توسط کارشناسان و نیروهای آموزش دیدهء ایرانی به جای نیروهای خارجی از سوی دیگر، ضرورت و اهمیت تربیت افراد متعهد و کارشناس را در سطوح گوناگون علمی و دانشگاهی گوشزد می نماید. حضور کارشناس باستان شناسی در هیأت های پژوهش و کاوش، حلقه کاری این هیأتها را از کارگران، سرگردان فنی و کاردان های باستان شناس و معماران، کامل نموده، در بالا بردن کمی و کیفی کار تأثیر مطلوبی خواهد داشت.

رشته باستان شناسی در ایران

تنها یك سال پس از تاسیس دانشگاه تهران ، یعنی در سال ۱۳۱۴ ، رشته باستان شناسی در دانشكده ادبیات دائر و بدین ترتیب تدرس علمی باستان شناسی در ایران آغاز شد .  بدین ترتیب زمینه ساماندهی پژوهشهای باستان شناختی و اداره عملی آن در سطح كشور به وسیله فارغ التحصیلان ایرانی رشته باستان شناسی دانشگاه تهران فراهم آمد . باستان شناسی با دستیابی به راه حلهایی كه انسان گذشته برای مسائل گوناگون یافته بود به ما امكان می دهد تا به كمك ابزار نوین كارآمد ترین پاسخ ها را برای مسائل مشابه امروزی بیابیم .

رشته باستان شناسی در ایران زیر مجموعه رشته علوم انسانی به حساب می آید . البته از چند سال پیش دانشکده های هنر نیزاقدام به راه اندازی رشته باستان شناسی در مقطع کاردانی کردند

اما به ناچار دانشجویانی که دراین مقطع و در دانشکده های هنر فارغ التحصیل شدند، بعد از یک دوره دیگر شرکت در کنکور سراسری می توانند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و در زیرمجموعه علوم انسانی ادامه دهند.
در رشته باستان شناسی دانشجویان بیش از ۱۳۰ واحد درسی را در زمینه های پیش از تاریخ (دوره های پارینه سنگی، میان سنگی و نوسنگی)، دوره تاریخی و دوره اسلامی می خوانند.
همچنین دانشجویان می باید یک فصل نیز که معمولا یکی از دو ترم آخر دانشجویان می باشد، در محل حفاریی که دانشگاه در نظر می گیرد حضور یابند و مهارت هایی را در این زمینه بیاموزند.
برخی رشته باستان شناسی را با تاریخ یکی می دانند یا این که این رشته را کاملا مشابه رشته تاریخ به حساب می آورند اما در این باره باید تاکید کنم که این دورشته اگرچه مشابهت هایی باهم دارند اما یکی به حساب آوردن این دو هم اشتباه است.
رشته باستان شناسی تا یک مقطعی (تقریبا از زمانی که بشر توانست بنویسد) از برخی اطلاعات رشته تاریخ استفاده می کند اما همه آن را به کار نمی گیرد.
رشته تاریخ مجموع نوشته ها و آثار به جا مانده از گذشتگان را شامل می شود اما رشته باستان شناسی می باید خود به دنبال این آثار بگردد.
رشته تاریخ با توجه به آثار موجود به بحث می پردازد اما رشته باستان شناسی با توجه حتی گاه حدسیات به کاوش در زمین می پردازد .

نوع : pdf

نوع نگارش : عربی

تعداد صفحات : ۱۳۳

تعداد جلد : ۱



موضوعات :

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پوسته وردپرس