no-img
فروشگاه آنلاین پویا فایل

کتاب فارسی باستان - فروشگاه پویا فایل


فروشگاه آنلاین پویا فایل
اطلاعیه های سایت

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

PDF
کتاب فارسی باستان
pdf
دسامبر 15, 2016
6 مگابایت
3000 تومان
0 فروش

کتاب فارسی باستان


farsi-bastan_000001

تاریخچه زبان و ادبیات فارسی

فارسی زبانی است که امروز بیش تر مردم ایران، افغانستان، تاجیکستان و بخشی از هند، ترکستان، قفقاز و بین النهرین با آن سخن می گویند، نامه می­نویسند و شعر می سرایند. تاریخ زبان ایران تا هفتصد سال پیش از مسیح، روشن و در دست است  و پیش از آن نیز از روی آگاهی­های علمی دیگر می­دانیم که در سرزمین پهناور ایران – سرزمینی که از سوی خراسان (مشرق) به مرز تبت و ریگزار ترکستان چین و از جنوب شرقی به کشور پنجاب و از نیمروز (جنوب) به سند و خلیج فارس و دریای عمان و از شمال به کشور سکاها و سارمات­ها (جنوب روسیه امروز) تا دانوب و یونان و از مغرب به کشور سوریه و دشت حجاز و یمن می­پیوست ومردم به زبانی که ریشه و اصل زبان امروز ماست سخن می‌گفته‌اند (بهار،۱۵:۱۳۶۹).

شاخه زبان­های ایرانی در گروه زبان­های هند و ایرانی (آریایی) و خانواده زبان­های هند و اروپایی جای دارد دیگر گروه­های این خانواده؛ ژرمنی، یونانی، ایتالیایی، ارمنی، آناتولیایی، آلبانیایی، بالتی،  اسلاوی، تخاری و سلتی می­باشد. باید توجه داشت که نباید واژه آریایی را برای همه زبان­های خانواده هند و اروپایی به کار برد. این اشتباه دانشمندان انگلیسی در اوایل سده بیستم بوده است؛ امروزه تنها زبان های هند و ایرانی، آریایی نامیده می شوند(ابوالقاسمی،تاریخ زبان فارسی).

۱.تاریخ‌  تحوّل‌ زبان­های ایرانی

تاریخ‌  تحوّل‌ زبان­های ایرانی را می‌توان‌ به‌ سه‌ دوره‌ی اصلی‌ بخش‌ کرد:

١. دوره‌ی باستان(کهن)‌ ٢. دوره‌ی میانه(پهلوی)‌ ٣. دورۀ جدید.

۲-۱. زبان های ایرانی در دوره باستان:

 ریشۀ همه زبان­های ایرانی، زبانی به نام ایرانی باستان است. در منبع های باستانی‌ اشاره‌‌هایی‌ به‌ ادبیات‌ شفاهی‌ این‌ چهار زبان‌ شده‌ است‌، ولی‌ تنها از دو زبان‌ اوستایی‌ و فارسی‌ باستان‌ آثار ادبی‌ و نوشته‌هایی‌ برجای‌ مانده‌ است‌.

از زبان ایرانی باستان چهار زبان به طور مستقیم به وجود آمده به نام­های:

 سکایی، مادی، فارسی باستان و اوستایی

نوع : pdf

نوع نگارش : فارسی

تعداد صفحات : ۲۹۲

تعداد جلد : ۱

 



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پوسته وردپرس