no-img
فروشگاه آنلاین پویا فایل

کتاب هفت گناه کبیره - فروشگاه پویا فایل


فروشگاه آنلاین پویا فایل
اطلاعیه های سایت

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

PDF
کتاب هفت گناه کبیره
pdf
دسامبر 27, 2016
169 کیلوبایت
3000 تومان
0 فروش

کتاب هفت گناه کبیره


%d9%87%d9%81%d8%aa-%da%af%d9%86%d8%a7%d9%87-%da%a9%d8%a8%db%8c%d8%b1%d9%87-%d9%be%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%84%d9%88-%da%a9%d9%88%d8%a6%d9%84%db%8c%d9%88_000001

گناه چيست؟

«گناه» عملي است كه با اراده و رضايت الهي در تضاد بوده ، با ايجاد نوعي “ تاريكي” معنوي در نفس انسان، آدمى را از خداي متعال كه “نور” آسمانها و زمين است، دور مى‏سازد و به عبارت ديگر، موجب بازماندن وى از كمال و قرب به خدا مى‏گردد.

تعيين اين كه چه چيزي گناه است و چه چيزي ثواب از طريق كتاب و سنت مقدور است، زيرا در بسياري از موارد، گناه بودن عملي قابل تشخيص عقلاني نيست و خداي متعال است كه اين موارد را به اقتضاي علم و حكمت مطلق خود، از طريق وحي و دين، براي بشر بيان نموده است.

تفاوت گناهان صغیره و کبیره

هر یک از گناهان کبیره و صغیره آثاری دارد، به طور کلی می توان آثاری را برای گناهان کبیره ذکر کرد که گناهان صغیره مشروط به این که اصرار بر آن نشود آن آثار را ندارد، آثار گناهان کبیره عبارتند از:

۱- گناهان کبیره همان گونه که در بحث معیار گناهان کبیره گذشت آثار اخروی دارد یعنی وعده عقوبت الهی بر آن ها داده شده است، در حالی که برای گناهان صغیره وعده عفو الهی داده شده است.

۲- گناهان کبیره موجب شکسته شدن عدالت انسان می شود، و کسی که مرتکب کبیره شود عادل نیست در نتیجه نمی تواند به عنوان شاهد در دادگاه شهادت او مورد پذیرش قرار گیرد، و نمی تواند به عنوان امام جمعه و یا جماعت قرار گیرد. گناهان صغیره (در صورتی که اصراری به انجام آن ها نداشته باشیم) این اثر را ندارد.

۳- ارتکاب گناهان کبیره موجب حد و یا تعزیر می شود، کسی که این گناهان را مرتکب شود باید حد و یا تعزیر شود، در حالی که این اثر بر گناهان صغیره مترتب نمی شود.(۵)

گناهان کبیره

در این که چه گناهان جزو گناهان کبیره است، روایاتی بسیار روشنی در این مورد آمده است که گناهان کبیره را مشخصا ذکر می کند، البته بعض روایات تعدادی از گناهان را ذکر کرده است و روایات دیگر تعداد دیگری را ذکر کرده است.

در روایتی از امام صادق ـ علیه السّلام ـ آمده است که حضرت فرمود:

آنها در کتاب علی ـ علیه السّلام ـ هفت تا است: ۱٫ کفر به خدا. ۲٫ آدم کشی.۳٫ نافرمانی پدر و مادر. ۴٫ خوردن ربا بعد از دانستن. ۵٫ خوردن مال یتیم به ناحق. ۶٫ فرار از جهاد. ۷٫ مسلمان راضی باشد که در بلاد کفر و جایی که دسترسی به احکام اسلام ندارد، وطن و سکنی گزیند (تعرب بعد از هجرت)(۶)

در قرآن مجید و كلام معصومین (علیهم السلام) كلیه اعمالى كه گناه محسوب مى‌شود، بیان گردیده است ، منتهی كبیره بودن گناه، پیرو ملاك هایی است.
در كتاب تحریر الوسیله امام خمینى قدس سره پیرامون معیار گناهان كبیره ، چنین آمده است
۱- گناهانى كه در مورد آنها در قرآن یا روایات اسلامى وعده آتش ‌ دوزخ ، داده شده باشد.
۲- از طرف شرع ، به شدت ، از آن نهى شده است .
۳- دلایلی وجود دارد كه معلوم می شود آن گناه ، بزرگتر از بعضى از گناهان كبیره است .
۴- عقل ، حكم كند كه فلان گناه، كبیره است .
۵- در ذهن مسلمینِ پاى بند به دستورات الهى ، چنین تثبیت شده كه فلان گناه ، از گناهان بزرگ است .
۶- از طرف پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله) یا امامان (علیهم السلام) در خصوص گناهى تصریح شده كه از گناهان كبیره است .
(برخی از فقها تعزیر را نشانه كبیره بودن گناه می دانند كه در این صورت استمنا نیز از گناهان كبیره محسوب خواهد شد ، زیرا در روایتی آمده است كه امام علی (علیه السلام) با زدن روی دست، شخص مستمنی را تعزیر فرمودند.
البته گناهان كبیره نیز همه در یك سطح نیستند. بعضى بدون توبه بخشیده نمى‌شوند، مانند «شرك» و «قتل نفس» و برخى بدون توبه و تحت شرایطی و در اثر انجام كارهای نیك ممكن است مشمول مغفرت گردند.

 

نوع : pdf

نوع نگارش : فارسی

تعداد صفحات : 7

تعداد جلد : 1

 



موضوعات :

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پوسته وردپرس