کتاب منظر آسمانی
در آثار برجای مانده و بدستآمده از دوران کهن، تصاویر و نقوش اجرام آسمانی، انسان، حیوان، گیاه و سنگ جلب نظر میکند، که با بررسی این نقوش رابطۀ تنگاتنگ و نامریی و مفاهیمی فراتر از شکل ظاهری آنها به دست میآید. تمام آثار و شواهد، بیانگر این مسئله میباشند که نقشهای کهن در بین اقوام و ملل مختلف بیشتر ریشه در فرهنگ، مذهب و باورهای قومی مردمان دارد. برای شناخت این نشانهها باید آثار برجای مانده و یافتهشده از دوران گذشته مورد پژوهش و بررسی قرار گیرند.
میل به خرافه و توسل به غیر خداوند متعال و یکتا، همچنان در میان جوامع غربی و شرقی رواج دارد. گرایش هایی که از پرستش تا تقدیس و تکریم غیر خدا و عادات و عقاید خرافی را در بر میگیرد. در این گزارش به برخی از بارزترین و شایع ترین موارد پرستش غیر خدا، تقدیس و تکریم اشیاء و عادات و عقاید خرافی و باطل غرب و شرق پرداخته خواهد شد.
شایعترین و در عین حال آشکار ترین گرایش خرافی که پیامبران الهی از جمله حضرت ابراهیم (ع) و پیامبر گرامی اسلام (ص) سعی در ریشه کنی آن از جوامع انسانی زمان خود داشتند، گرایش به بت پرستی به جای پرستش خداوند یکتا بود.
بت پرستی به معنای پرستش یک شیء به عنوان خدا و یا انجام اعمالی شبیه به پرستش، همچون ادای احترام بیش از حد به هر چیزی جز خدای واحد است. بتپرستی در تمامی ادیان ابراهیمی به شدت منع شده است، البته مصادیق بتپرستی ممکن است میان این ادیان متفاوت باشد.
در ادیان غیر ابراهیمی پرستش اشیاء دستساز منعی ندارد، اما در داخل آن ادیان از لفظ “بتپرستی” استفاده نمیشود.
در هندوئیسم تمامی انواع پرستش از درجه یکسانی برخوردارند و بنابراین عبادت تمثالها یا “بتها” نه توصیه میشود و نه منع. با این که هندوئیسم معمولاً با شمایل مذهبی انسانانگاره همچون “مورتیها” معرفی میشود، منع شمایلنگاری نیز با نمادهایی ذهنی از خدا معرفی میشود. از آن گذشته، هندوها بر این باورند که تمرکز بر شمایل انسانانگاره سادهتر است. لرد کریشنا در بهاگاواد گیتا، فصل 12، آیه 5 گفته است:
“تمرکز بر خدای غیرآشکار به مراتب سختتر از تمرکز بر خدای دارای شکل است، چرا که انسان نیاز دارد هر چیزی را با حواسش درک کند.”
نوع : pdf
نوع نگارش : فارسی
تعداد صفحات : 4
تعداد جلد : 1
دیدگاه ها